Brazil
Sam Lowry er en forvirret teknokrat i et futuristisk samfund, der er ekstremt snørklet og ineffektivt. Han fantaserer om et liv, hvor han kan flygte fra det overvældende bureaukrati og tilbringe evigheden med sin drømmekvinde. Det usandsynlige sker, da Sam forsøger at rette op på den uretmæssige anholdelse af en vis Archibald Buttle; den allestedsnærværende computer, der styrer alt i den "virkelige" verden, laver en fejl. Da dette sker, møder Sam bogstaveligt talt den kvinde, han altid jagter i sine drømme, Jill Layton. Det mekaniske bureaukrati har dog angivet ham for en række terrorbombninger, og både Sam og Jills liv er i fare.