Dougs første film
Da Doug Funnie og hans ven finder et "monster" i skoven udenfor deres by, lærer de hurtigt, at det er venligt. Snart efter jages de af skurke, der vil fange monstret til deres onde formål. Midt i det hele nærmer skoleballet sig, og Doug må konkurrere med den snobbede Guy Graham om Patti Mayonnaises opmærksomhed. Redder Doug monsteret, eller tager han til skolebal med Patti?