Enden på herrens veje
En film, der skrevet, instrueret af Massimo Troisi, som også havde hovedrollen med musik af Pino Daniele. I rollerne findes også M. Messeri, J. Champa og M. Bonetti. Den foregår i det 20. århundrede under den facistiske periode og handler om historien mellem Camillo, der lider af en psykosomatisk lidelse, og Vittoria, en kvinde, der forlader ham for en anden mand. Alt bliver ikke som forudset.
Filmen vandt en Nastro d'Argento-pris for bedste manuskript. Et komediedrama, der er skrevet og instrueret af Massimo Troisi, som også havde hovedrollen i filmen, der har musik af Pino Daniele. I rollebesætningen ses også Marco Messeri (“Ricomincio da tre”), Jo Champa og Massimo Bonetti. I den lille landsby Acquasalubre i Italien i den fascistiske periode foregiver Camillo, at hans ben er lammede for at få medlidenhed af den franske kvinde Vittoria, der ser ud til at skulle giftes med en anden mand. Camillos læge mener, at hans mislykkede kærlighedshistorie forårsagede hans psykosomatiske sygdom. Leone, Camillos bror, har altid plejet ham hjemme og endelig fundet et formål med hans eksistens. Orlando er en lammet, ung mand, der blev Camillos bedste ven under en pilgrimsrejse til Lourdes. På trods af deres forskelle er Camillo og Orlando gode venner, indtil Camillo i håb om at finde sammen med Vittoria igen begynder at gå, mens Orlando forelsker sig i hende. Og det er her, der sker noget uventet: Camillo fortæller en dag en antifascistisk vittighed og dømmes til to års fængsel. Han ender i kørestol, mens Vittoria forlader Italien for at tage til Paris. Men til sidst bliver det hele godt: Orlando er nu en stor kanon i fascistpartiet og reducerer Camillos dom, så han kan mødes med Vittoria i Paris. Kærlighedens helbredende kraft.