Jeg troede, det var kærlighed, men det var en hestevogn
Den sidste film instrueret af Trosi vandt 2 Nastri D’Argento og en David di Donatello-pris. Cecilia og Tommaso skal giftes. Men først skal de håndtere deres egen usikkerhed omkring beslutningen: begge er ved at få kolde fødder. Efter at have slået op er de sammen igen, kun for at finde ud af, at de stadig elsker hinanden, men ikke som mand og kone.
"Hvorfor gifter du dig ... Hvad er der galt med dig?" Den sidste film skrevet og instrueret af Massimo Troisi, som også spillede med sammen med Francesca Neri, Marco Messeri og Angelo Orlando, som udforsker kærlighedens forskellige facetter. ”Pensavo fosse amore” vandt to Nastri D'Argento og en David di Donatello. Den følger kærlighedshistorien til et forlovet par, mens de står overfor op- og nedture i et langvarigt forhold og forsøger at forstå deres egne problemer. Napoli-restauratøren Tommaso og boghandleren Cecilia vil endelig gifte sig, men på deres bryllupsdag slår hun op med ham og hævder, at han er doven og utro. Så ligesom i Manzonis "I promessi spossi"må dette ægteskab ikke finde sted." Mens Amedeo uden held prøver at trøste den fortvivlede Tommaso efter det nylige brud med Cecilia, forgifter Amedeos yngre søster, som er forelsket forelsket i Tommaso, Tommaso for at vise hende kærlighed. I mellemtiden ankommer Cecilias nye kærlighedsinteresse, den sorgløse Enea for at gøre Tommaso så jaloux, at han henvender sig til en magiker for at vinde sin tidligere kæreste tilbage. Det hele ordner sig: Cecilia dumper Enea for at vende tilbage til Tommaso, og parret starter på deres bryllupsplanlægning. Men til sidst ændrer tingene sig på den mest uventede måde.