La banda dei Babbi Natale
Hvad laver Aldo, Giovanni og Giacomo på en politistation juleaften? De er blevet fanget af politiet, imens de var i færd med at kravle op ad siden på en bygning iført julemandsdragter, og de bliver afhørt af en kvindelig politiinspektør for at bevise deres uskyld. En julefamiliefilm fyldt med surrealistisk humor. Angela Finocchiaros præstation og den originale titelmelodi af Mina er mindeværdige.
"Hvorfor kan I ikke bare fortælle, hvorfor I klatrede op på den skide mur, så vi kan komme hjem?" Juleaften i Milano bliver tre mænd iført julemandsdragter arresteret af politiet, imens de er i færd med at kravle op ad siden på en bygning. De tre venner - en bigamistisk dyrlæge, en utrøstelig enkemand og en upålidelig holdt mand – bliver anklaget for at være en tyvebande og ført til politiets hovedkvarter, hvor de straks bliver forhørt af en inspektør, spillet af Angela Finocchiaro, hvis eneste ønske er at tilbringe julen sammen med sin familie. De tre, der er blevet forvekslet med nogle indbrudstyve, prøver at bevise deres uskyld ved at fortælle deres historie, og vi ser handlingen udspille sig gennem flashbacks. Til sidst, efter en række surrealistiske misforhold og sjove gags, ender alt godt: Indbrudstyvene bliver fanget af politiet, bigamisten Giovanni forlader sine to hustruer for politiinspektøren, enkemanden Giacomo gengælder endelig en kollegas følelser, og den utroværdig Aldo får et job. Sidst men ikke mindst vinder de tre boccia-kammerater det eftertragtede mesterskab.