Las Aventuras De Tadeo Jones (aka: Tad The Explorer)
Tadeo er en simpel bygningsarbejder, som bor i Chicago, men han har en eventyrlysten og drømmende ånd. En dag bliver han forvekslet med en kendt arkæolog, og han bliver sendt til Peru på en svær opgave. Han skal stoppe en organisation af forbrydere, der vil stjæle skatte, og denne gang vil de plyndre en mytisk inkaby, som lige er blevet opdaget.
Tadeo har altid villet være en eventyrlysten og berømt arkæolog som hans helt, Max Mordon, verdens bedste opdagelsesrejsende, men han bruger sine dage på at drømme blandt kranerne og betonen på byggepladsen, hvor han arbejder. Chancen for at realisere hans drøm opstår, da en af hans venner, en berømt arkæolog, modtager en mystisk stentavle, som er nøglen der fører til den forsvundne by Paititi og dens legendariske skat. Netop som turen skal gå i gang, kommer arkæologen ud for en uheldig ulykke, og Tadeo må erstatte ham på ekspeditionen. Da han ankommer til Peru, opdager han, at Oddyseus, en vigtig skattejæger-organisation, også er på sporet af den forsvundne by, Paititi... og de vil gøre alt for at finde den. Med hjælp fra Sara, en frygtløs arkæolog; Belzoni, en stum papegøje med masse af personlighed; Freddy, en finurlig guide med en fantastisk multifunktionel frakke; og Jeff, Thaddeus' hund, der er uadskillelig fra ham, tager han på et eventyr fyldt med farer, som vil bringe dem tværs over landet for at redde den forsvundne by og beskytte den mystiske skat fra dens fjenders klør.