Of Miracles and Men
En af de største omvæltninger i sportshistorien er blevet fortalt. Eller? En fredag aften i Lake Placid, New York, chokerede en modig gruppe af amerikanske college-studerende det sovjetiske landshold med 4-3 i medaljerunden ved vinter-OL i 1980's hockey-konkurrence. Amerikanerne kunne ikke lade være at tro på mirakler den aften, og da Team USA vandt guldmedaljen to dage senere.
Historien om en af de største omvæltninger i sportshistorien er blevet fortalt. Eller er den? En fredag aften i Lake Placid, New York, chokerede en modig gruppe af amerikanske college-studerende det omtalte sovjetiske landshold med 4-3 i medaljerunden ved vinter-OL i 1980's hockey-konkurrence. Amerikanerne kunne ikke lade være at tro på mirakler den aften, og da Team USA vandt guldmedaljen to dage senere, blev de et hold for hele den generation. Men der er en anden, ufortalt side af dette "Miracle On Ice." De såkaldte slemme fyre fra USAs ideologiske modstander var i virkeligheden gode mænd og fremragende spillere, der blev smedet i "The Big Red Machine" af den geniale og lidenskablige Anatoli Tarasov. Der var en grund til, at de syntes uovervindelige, især efter at have udstillet amerikanerne i en prøvekamp i ugen før, vinterlegene begyndte. Og der var en vis skam i dem, over at de skulle leve resten af deres liv med resultatet den 22. februar 1980. I denne "30 for 30"-film "Of Miracles of Men" udforsker instruktøren Jonathan Hock omfanget af "Miracle on Ice" gennem den sovjetiske linse. Hans intense fokus på selve spillet giver det fornyet spænding og et nyt perspektiv. Men rejsen for det chokerede sovjetiske hold begyndte ikke - eller sluttede - i Lake Placid.