Sams in Gefahr
Elleve år senere: Hr. Taschenbier og frøken Marz er nu gift. Deres elleve år gamle pode, Martin, er genert som sin far, og hans ondskabsfulde idrætslærer, hr. Daume, er konstant efter ham. Da Daume kidnapper den tilbagevendte Samsen, tager Taschenbier og Martin ud for at redde den.
Efter elleve år aflægger Samsen hr. Taschenbier endnu et besøg for at hjælpe sin generte søn, Martin. Efter den første jalousi har lagt sig, lærer Martin hurtigt, hvordan han bruger Samsens magiske fregner til sin fordel. Hver fregne giver ham et ønske, og han bruger dem, uden hans forældre ved det, til at ændre verden omkring sig. Men skæbnen tager over, da den ondskabsfulde idrætslærer hr. Daume, der aldrig forpasser en mulighed for at ydmyge eller genere Martin foran hele klassen, kidnapper Samsen og begynder at bruge ønsker, som var der ingen morgendag. Han forfremmes til skoleleder, køber sig en luksuriøs villa og vinder den reserverede matematiklærer fru Müller-Klessheims hjerte. Endelig, til frygt for Rotkhol, stiller han op som formand i rulleskøjteklubben mod Anton Mon. Og Daumes hurtige vej til magten er dårligt nyt for familien Taschenbier: han fyrer Bruno Taschenbier og bortviser Martin fra skolen. Netop som alt håb synes at være ude, hiver Martin et es op af ærmet...