Tre uomini e una gamba
"Giacomo skal giftes!" Spillefilmsdebuten for den komiske trio, der rejser fra Milano til Gallipoli til Giacomos bryllup med deres anmassende chefs datter. På vejen dertil opstår der nogle surrealistiske problemer, og de møder Marina, som ender med at vende deres liv på hovedet. Filmen indeholder virkelig sjove parodier af gangsterfilm, et italiensk neorealistisk drama og en vampyrhistorie.
"Så du skal giftes i morgen?" "Ja, men det er ikke noget seriøst." Tegneserietrioen får sin spillefilmsdebut i denne sjove og flotte roadmovie fyldt med usandsynlige situationer og sjove gags. Aldo, Giovanni og Giacomo er tre venner og kolleger, der arbejder i en isenkræmmer i Milano. De tager på roadtrip til Gallipoli til Giacomos bryllup med deres chefs datter (Aldo og Giovanni er gift med to søstre, og Giacomo er forlovet med den tredje). På vej til brylluppet skal de tre venner have et moderne kunstværk med til deres grådige og anmassende chef - et værdifuldt træben - samt hans elskede hund. Under rejsen sker alt. De kommer utilsigtet til at dræbe hunden, som de prøver at erstatte med et gadekryds, og en mindre kollision tvinger dem til at hente en kvinde ved navn Chiara, som den kommende brudgom straks falder for. Til sidst glider det dyrebare ben ind og ud af deres hænder og går tabt til en gruppe fodboldgale marokkanere, der giver det tilbage efter en energisk fodboldkamp. Deres svigerfar bliver mere og mere vred over deres forsinkede ankomst, og da de står foran hans hus, indser de, hvor smålige deres liv er og anerkender vigtigheden af frihed. Filmen indeholder parodisekvenser, der satiriserer gangsterfilm, italiensk neorealisme og en gotisk vampyrhistorie med grev Dracula.