Wickie og de stærke mænd
Wickie, den søde, lille dreng med det rødblonde hår, bor i vikingebyen Flake sammen med sin mor, Ylva, og sin far, Halvar, den stædigste vikingehøvding nogensinde. Vikinger er som regel stærke, frygtløse og temmelig højtråbende, men Wickie er anderledes. Han er tilbageholdende og følsom, men han har noget, som kun få af de andre vikinger har: Intelligens. Han er faktisk superintelligent. Wickie dyrker sit intellekt fremfor muskelmassen, og han finder ustandselig på geniale ting. En dag bliver byen nådesløst plyndret af en horde af krigere med uhyggelige dragemasker på. De stjæler det indbyggerne sætter allermest pris på: Deres børn! Alle undtagen Wickie, der – heldigvis – var blevet fanget oppe i et træ, mens han fløj med sin drage. Wickies far, Halvar, og de andre vikinger fra Flake sætter sejl og begynder et spændende eventyr til søs for at befri børnene. Men hvad med Wickie? Endnu engang er det op til ham at finde ud af en smart måde at redde sine venner fra ulykke.