Nils Holgersson
Fandenivoldsk og vovet, Nils bryder sig bestemt ikke om autoriteter. En dag forvandler den drilske nisse Athanor Nils til et miniaturemenneske! Nils opdager, at han kan tale med dyr nu, og han får en ny ven: gasen Martin. Med sin trofaste nye ven begiver Nils sig ud på den mest ekstraordinære rejse blandt vildgæssene.
Fandenivoldsk og vovet, Nils bryder sig bestemt ikke om autoriteter. En dag forvandler den drilske nisse Athanor Nils til et miniaturemenneske! Nils opdager, at han kan tale med dyr nu, og han får en ny ven: gasen Martin. Med sin trofaste nye ven begiver Nils sig ud på den mest ekstraordinære rejse blandt vildgæssene. I selskab med Akka, gæssenes erfarne leder; Ørnen Gorgo, som tror, han er en gås; den charmerende Blødfjer – og hendes to rivaliserende søstre – lærer drengen at leve efter reglerne i et fællesskab. Men hvad var Athanors sande hensigter, da han forvandlede Nils? Det var at give den unge nisse Lina en allieret mod den farlige sorte nisses skumle planer og at hjælpe med at beskytte hendes verden – og selve naturen.