Pancho Villa: The Centaur of the North
Dette er historien om Doroteo Arango. Om et liv, der begyndte på den forkerte side af loven og om at blive "Pancho Villa", den frygtede leder og nøglefigur i den mexicanske revolution. I historien møder vi en mand, der er fikseret på sin egen myte. En mand, hvis forsøg på at blive en bemærkelsesværdig figur, gik hen og skabte historie, men som også gav ham mange hævngerrige og magtfulde fjender.
Denne spansksprogede biografiske serie følger Doroteo Arangos, "Pancho Villa", liv fra da han er en ung bandit og til det bagholdsangreb, der kostede ham livet. Serien viser en mand, der var fascineret af sin egen myte, og som ville gøre alt for at dyrke den. Historikere, der er ugunstige for Pancho, fortæller hans historie til Hollywood-folk, som er ivrige efter at filme den Robin Hood-agtige karakter, som er alt fra kvindebedårer til koldblodig morder til en fjende af Amerika til den mexicanske Napoleon. Men primært var han en mand, der fuldstændig helligede sig den mexicanske revolution. Pancho Villas gode og dårlige sider bliver undersøgt. Fra dengang han overlevede som bandit, til da han tillagde sig den grandiose personlighed, der senere ville gøre ham til general Pancho Villa, Myten fra Nord, antihelten der kæmpede for genrejsning. Villa var mere end blot menneskelig, måske endda også mytisk, men han var i hvert fald gennemsyret af modsætninger og frembragte had, foragt og respekt.