Herran tiet ovat tunnetut
Draamakomedian on käsikirjoittanut ja ohjannut pääosan esittäjä Massimo Troisi, ja musiikista vastaa Pino Daniele. 1920-luvun fasistiseen Italiaan sijoitettu elokuva kertoo psykosomaattisesta sairaudesta kärsivän Camillon ja ranskalaisen naisen Vittorian välisestä myrskyisästä rakkaustarinasta. Vittoria lähtee toisen miehen matkaan, mutta lopulta tapahtumien kulku muuttuu.
Elokuva on voittanut Nastro d’argento -elokuvapalkinnon parhaasta käsikirjoituksesta. Draamakomedian on käsikirjoittanut ja ohjannut pääosan esittäjä Massimo Troisi, ja musiikista vastaa Pino Daniele. Näyttelijäkaartiin lukeutuvat myös Marco Messeri (Ricomincio da tre / Aloitan kolmosesta), Jo Champa ja Massimo Bonetti. Pienessä italialaisessa kylässä nimeltään Acquasalubre fasismin aikakaudella Camillo kuvittelee, että hänen jalkansa ovat halvaantuneet saadakseen osakseen ranskalaisen naisen Vittorian säälin. Vittoria on kuitenkin menossa naimisiin toisen miehen kanssa. Camillon lääkäri uskoo, että epäonnistunut rakkaustarina on syy psykosomaattiseen sairauteen. Camillon veli Leone huolehtii Camillosta kotona ja on näin löytänyt tarkoituksen elämälleen. Orlandokin on halvaantunut nuori mies, josta tuli Camillon paras ystävä heidän pyhiinvaellusmatkallaan Lourdesiin. Eroistaan huolimatta Camillo ja Orlando ovat hyviä ystäviä, kunnes Camillo, joka toivoo voivansa palata yhteen Vittorian kanssa, alkaa yllättäen kävelemään, ja samalla Orlando puolestaan rakastuu Vittoriaan. Sitten tapahtuu jotain yllättävää: eräänä päivänä Camillo kertoo fasisminvastaisen vitsin, ja hänet tuomitaan kahdeksi vuodeksi vankilaan. Camillo päätyy takaisin pyörätuoliin, ja Vittoria jättää Italian mennäkseen Pariisiin. Lopulta kaikki päättyy kuitenkin hyvin: Orlandosta tulee fasistipuolueen merkittävä johtaja, ja hän vapauttaa Camillon vankilasta. Vapaa ja samalla tervehtynyt Camillo menee Pariisiin Vittorian luokse, ja rakkauden tervehdyttävä voima tulee todistetuksi.