Kruimeltje
Tämä on ilkikurinen ja liikuttava tarina 10-vuotiaasta pikku Crumbista. Pojan köyhä äiti antoi hänet adoptioon heti syntymänsä jälkeen. Hänen isänsä muutti Amerikkaan etsimään onneaan. Yhdessä koiransa Moorin kanssa pikku Crumb viettää jännittävää elämää kaduilla. Huumorinsa, elinvoimansa ja sisukkuutensa ansiosta hän kykenee taivuttamaan maailman tahtoonsa.
Elokuva perustuu hollantilaisen Chris van Abkouden suosittuun lastenkirjaan. Vuonna 1921 eräässä hollantilaisessa satamassa elää 10-vuotias orpopoika, jonka kaikki tuntevat ainoastaan pikku Crumbina (Ruud Feltkamp). Hänen köyhä äitinsä Lize van Dien (Thekla Reuten) joutui surukseen luovuttamaan hänet rouva Kosterille (Sacha Bulthuis) pian hänen syntymänsä jälkeen. Sijaisäiti rouva Koster on myös hyvin köyhä, eikä hän kykene huolehtimaan lapsesta. Rouva Koster osoittautuu myös julmaksi orjuuttajaksi, joka vaatii, että Crumb tuo hänelle rahaa saadakseen ruokaa. Crumbin on pysyteltävä kaduilla, ja hän voi palata kotiin vain silloin, kun hän on ansainnut tarpeeksi rahaa. Crumbista tulee katulapsi, joka varastelee kärryistä ja kaupoista henkensä pitimiksi ja nukkuu kirkoissa tai käpertyneenä oviaukossa. Joskus hän joutuu pakenemaan poliisia, ja useimmista ympäristön aikuisista on tullut hänen vihollisiaan. Eräästä kulkukoirasta tulee hänen kumppaninsa. Eräänä päivänä rouva Koster kuolee, ja kuolinvuoteellaan hän antaa pikku Crumbille medaljongin, jossa on hänen vanhempiensa valokuvat. Tästä lähtien pojalla on medaljonki aina mukanaan. Vihanneskauppias Wilkes (Hugo Haenen) tuntee katupojat erittäin hyvin ja päättää ottaa Crumbin asumaan luokseen. Crumbin yllätykseksi Wilkes kiintyy häneen syvällisesti. Wilkes kirjoittaa kirjaa seikkailuistaan lapsuudenystävänsä kanssa. Kun hän näyttää Crumbille kuvaa ystävästään, Crumb järkyttyy. Nuorukainen on sama mies kuin kuvassa hänen medaljongissaan, hänen isänsä. Miehen nimi on Harry Volker, ja hän meni Amerikkaan etsimään kultaa yli kymmenen vuotta sitten. Crumb on onnellinen Wilkesin kanssa, mutta onni päättyy lyhyeen, kun tuli tuhoaa Wilkesin putiikin. Poika on jälleen kerran vailla holhoojaa, ja hänet lähetetään orpokotiin, jota johtaa ilkeä mies. Elämä siellä on kaikkea muuta kuin ruusuilla tanssimista, mutta ainakin Crumb voi toivoa, että hänen isänsä jonain päivänä palaa hakemaan hänet. Samaan aikaan Wilkes ryhtyy etsimään Harry Volkesia. Crumbin äiti on muuttanut nimensä Vera di Borboniksi, ja hänestä on tullut kuuluisa pianisti. Onko tulevaisuudella tarjolla Crumbille jotain parempaa kuin elämä kadulla?