Las Aventuras De Tadeo Jones (aka: Tad The Explorer)
Tadeo on Chicagossa asuva tavallinen rakennustyöläinen, jolla kuitenkin riittää seikkailumieltä ja unelmia. Eräänä päivänä hänet sekoitetaan suosittuun arkeologiin, ja hän päätyy Peruun vaativan työtehtävän pariin. Hänen pitää pysäyttää aarteita varasteleva rikollisjärjestö, jonka tähtäimessä on tällä kertaa hiljattain löydetty myyttinen inkakaupunki.
Tadeo on aina halunnut olla seikkailullinen ja kuuluisa arkeologi, kuten esikuvanaan pitämänsä maailman paras tutkimusmatkailija Max Mordon. Rakennustyömaalla työskentelevä Tadeo kuitenkin viettää päivänsä uneksien nosturien ja betonin keskellä. Hänelle tarjoutuu mahdollisuus toteuttaa unelmansa, kun hänen arvostettu arkeologiystävänsä saa salaperäisen kivilaatan, joka osoittautuu avaimeksi Paititin kadonneen kaupungin ja sen tarunomaisen aarteen löytämiseen. Arkeologiystävä joutuu kuitenkin harmilliseen onnettomuuteen juuri ennen matkaansa, ja Tadeon täytyy tuurata häntä tutkimusmatkalla. Peruun saapuessa Tadeolle selviää, että aarteenmetsästysyritys Odysseus on myös Paititin kadonneen kaupungin jäljillä ja valmis tekemään kaikkensa löytääkseen sen. Tadeon matkassa ovat mukana peloton arkeologi Sara, mykkä mutta räväkkä Belzoni-papukaija, omaperäinen ja monikäyttöistä takkia pitävä Freddy sekä Jeff-koira. Yhdessä he suuntaavat vaaroja pursuavaan seikkailuun koko maan halki pelastaakseen kadonneen kaupungin ja suojellakseen salaperäistä aarretta vihollisiltaan.