Disneyn eeppinen seikkailu seuraa Simbaa, sisukasta leijonanpentua, joka ei malttaisi odottaa kuninkaaksi tulemista. Hänen kunnianhimoinen setänsä Scar johtaa häntä harhaan, mutta Simba omaksuu hulvattomien seuralaistensa Timonin ja Pumban huolettoman elämäntyylin ja unohtaa kuninkaalliset velvollisuutensa. Kohtalo kuitenkin kutsuu, ja hänen täytyy päättää, milloin on oikea aika palata Jylhämaahan ottamaan paikkansa elämän kiertokulussa.