Tre uomini e una gamba
“Giacomo menee naimisiin!” Elokuvadebyytti koomikkokolmikolta, joka matkustaa Milanosta Gallipoliin Giacomon häihin. Giacomo on naimassa heidän määräilevän pomonsa tyttären. Matkan varrella he kohtaavat kommelluksia ja tapaavat Marinan, joka kääntää heidän elämänsä ylösalaisin. Elokuvassa on parodiakohtauksia, jotka ivaavat gangsterileffoja, italialaista neorealismia ja vampyyritarinoita.
“Menetkö siis huomenna naimisiin?” “Kyllä, mutta ei se ole mitään vakavaa!” Koomikkokolmikko tekee elokuvadebyyttinsä tässä hauskassa ja nokkelassa tie-elokuvassa, joka on täynnä epätodennäköisiä tilanteita ja hauskoja jekkuja. Aldo, Giovanni ja Giacomo ovat kolme ystävystä ja työkaverusta, jotka tekevät töitä milanolaisessa rautakaupassa. He lähtevät reissulle Gallipoliin, jossa Giacomo nai heidän pomonsa tyttären (Aldo ja Giovanni ovat naimisissa siskoista kahden kanssa, Giacomo kihloissa kolmannen kanssa). Matkalla häihin kaverusten on vietävä ahneelle ja komentelevalle pomolleen modernia taidetta – arvokas puujalka – ja pomon rakastama koira. Matkalla tapahtuu kaikenlaista. He tappavat epähuomiossa koiran, jonka he sitten yrittävät korvata toisella. Pikkukolarin seurauksena he noukkivat mukaansa naisen nimeltä Chiara, johon tuleva sulho rakastuu välittömästi. Lopulta kallisarvoinen jalka luiskahtaa kaverusten käsistä ja päätyy marokkolaisille jalkapallofaneille, jotka palauttavat sen tarmokkaan jalkapallopelin jälkeen. Appiukko suuttuu, koska kolmikko saapuu myöhässä, ja kun he pääsevät appiukon huvilan eteen, he tajuavat, miten mitättömiä heidän elämänsä ovatkaan ja ymmärtävät vapauden merkityksen. Elokuvassa on parodiakohtauksia, jotka ivaavat gangsterileffoja, italialaista neorealismia ja goottilaisia vampyyritarinoita sekä kreivi Draculaa.