Urhea
Merida tahtoo muovata oman tiensä elämässä ja uhmaa ikivanhaa perinnettä, joka on maan kurittomille ja kovaäänisille herroille pyhä. Kun hänen tekonsa laskevat vahingossa valtakuntaan irti kaaoksen, Meridan täytyy ottaa kaikki taitonsa käyttöön kumotakseen hirveän kirouksen ennen kuin on liian myöhäistä. Sekä saadakseen selville aidon urheuden merkityksen.