Wiplala
Yksinäinen yhdeksänvuotias poika saa uuden ystävään löytäessään pienen taikaukon kaapin sisältä. Mutta sitten miehen loitsu menee vikaan ja pojan koko perhe kutistuu 10 cm kokoisiksi.
Wiplala on 10 cm pitkä 14-vuotias teini. Yhdeksänvuotias Johannes löytää tämän pienen pojan keittiöstä maapähkinävoipurkin takaa. Johannes iloitsee löydettyään jotain itselleen, mutta ei pysty pitämään pikkumiestä kauaa salassa perheeltään. Johanneksen sisko Nella Della pitää Wiplalaa mielenkiintoisena, mutta Blom-isä ei usko tonttuihin eikä varsinkaan Wiplalaan, kunnes tämä vahingossa muuttaa koko perheen pieneksi, kun nämä ovat ravintolassa. Hän ei pysty muuttamaan perhettä takaisin, ja näin alkaa pienen väen jännittävä seikkailu läpi Amsterdamin suuren kaupungin. Pääseekö perhe kotiin turvallisesti ja pystyykö Wiplala lopulta saamaan kaikki jälleen suuriksi? Matkan aikana perheenjäsenten välinen ymmärrys ja rakkaus kasvaa ja jokainen saa itsevarmuutta. Nyt ollessaan itse pieni hra Blom oppii uusia asioita lapsistaan. Hän huomaa heidän olevan osaavampia kuin luulikaan.