Pensavo fosse amore: …Invece era un calesse
The last film directed by Troisi won 2 Nastri D’Argento and one David di Donatello award. Cecilia and Tommaso are getting married. But first, they have to cope with their own uncertainty about the decision: both are getting cold feet. After breaking up, they get back together, only to find out that they still love each other, but not as husband and wife.
“Why are you getting married… What’s wrong with you?” The last film written, directed and starring Massimo Troisi with Francesca Neri, Marco Messeri and Angelo Orlando explores the different facets of love. “I thought it was love” won two Nastri D’Argento and one David di Donatello and follows the love story of an engaged couple as they face the ups and downs of a long-term relationship and try to understand their own living torments. Naples restaurateur Tommaso and bookseller Cecilia are finally going to tie the knot, but on the eve of their wedding day she breaks up with him, claiming that he is lazy and unfaithful. So, like in Manzoni’s “The Betrothed”, “this marriage must not take place”. While Amedeo tries unsuccessfully to comfort devastated Tommaso after the recent break-up with Cecilia, Amedeo’s younger sister, in love with Tommaso, poisons Tommaso to show her love. In the meantime Cecilia’s new love interest, lighthearted Enea, arrives to make Tommaso so jealous that he turns to a spellcaster to win back the love of his former girlfriend. It all works out: Cecilia dumps Enea to get back with Tommaso, and the couple starts over on their wedding planning. But in the end things change in the most unexpected way.