Bones
Dr. Temperance Brennan er en svært dyktig rettsantropolog som jobber på Jeffersonian Institute og skriver romaner på siden. Når standardmetodene for å identifisere et lik regnes som nytteløse – når levningene er så oppløste, brent eller ødelagt at CSI gir opp – kaller politiet inn Brennan for hennes overnaturlige evne til å lese spor som ligger igjen i offerets ben. De fleste politistyrker kan ikke takle Brennans intelligens, hennes higen etter sannheten, eller måten hun kaster seg hodestups inn i enhver etterforskning på. FBI-spesialagent Seeley Booth er unntaket. Booth stoler ikke på vitenskap og forskere – «myserne», som han kaller dem, som finkjemmer de fysiske bevisene – når det kommer til å løse forbrytelser. Men selv han kan ikke nekte for at kombinasjonen av hans evne som menneskekjenner og Brennans vitenskapelige skarpsindighet gjør dem til et formidabelt team.