Moord in Straatsburg
Julian Mathis, de erfgenaam van de prestigieuze wijngaard Clos-Mathis, en Clara Lemestre, een top-oenoloog die net is aangesteld, staan op het punt om een proeverij te houden van een speciale cuvée Elzasser wijn voor rijke buitenlandse investeerders, wanneer de wijn roze in plaats van wit blijkt te zijn. In de tank ontdekken ze het lijk van Julians vader Ronald Mathis, met zijn ogen dichtgeplakt.
Julian Mathis, de jonge erfgenaam van de prestigieuze wijngaard Clos-Mathis, en Clara Lemestre, een eersteklas oenoloog die onlangs is aangesteld, staan op het punt om een proeverij te houden van een speciale cuvée Elzasser wijn voor rijke buitenlandse investeerders, wanneer de wijn roze in plaats van wit blijkt te zijn. In de tank ontdekken ze het lijk van Julians vader Ronald Mathis, met zijn ogen dichtgeplakt. Katel Leguennec (40 jaar), hoofd van de recherche van Straatsburg, arriveert op de plaats delict en loopt haar ex-vriend Maxime Keller (43 jaar) tegen het lijf, hoofd van de forensische medische afdeling. Nadat Maxime Straatsburg in hun jeugd verliet, werd Katel verliefd op zijn vader, Franck, met wie ze trouwde. Hoewel ze zich duidelijk ongemakkelijk voelen bij de hereniging, beginnen ze Lydie Mathis, de formidabele matriarch van de familie Mathis, te ondervragen. Het blijkt dat iedereen in de familie Mathis, inclusief de directe naasten, op een gegeven moment een reden lijkt te hebben gehad om Ronald te willen vermoorden. Het onderzoek levert aanwijzingen op die leiden naar de legende van Sint Odile, een jong meisje dat blind werd geboren en door haar ouders in de steek werd gelaten. Zij zou later de beschermheilige van de Elzas worden.