Brothers in Exile
Het indrukwekkende verhaal van Livan en Orlando 'El Duque' Hernandez, twee broers die met gevaar voor eigen leven hun vaderland Cuba achter zich lieten om faam te zoeken als honkbalspelers in de Verenigde Staten en de meeslepende gebeurtenissen die jaren later tot hun hereniging leidden.
Cubaanse honkballers als Aroldis Chapman, Yasiel Puig en Jose Abreu hebben een belangrijke stempel gedrukt op honkbal in de hoogste divisie, maar we hebben extra veel te danken aan twee halfbroers die 20 jaar geleden beroemd werden door hun moedige daden. 'Brothers in Exile' gaat over Livan en Orlando 'El Duque' Hernandez, die hun leven waagden om vanuit Cuba naar de Verenigde Staten over te komen. Livan maakte de overtocht als eerste. Dankzij zijn status als aanstormend talent in Cuba kwam hij via Mexico de VS binnen, waar hij in 1997 voor de Florida Marlins werd aangewezen als een van de jongste MVP's in de World Series. Orlando, die was achtergebleven in Cuba, mocht niet meer op professioneel niveau honkballen, omdat hij ervan verdacht werd Livan geholpen te hebben. Hij raakte gefrustreerd door de constante intimidatie en besloot in de kerstperiode van 1997 Cuba te verlaten op een klein bootje. Hij spoelde aan op een onbewoond eiland, waar hij een paar dagen doorbracht, voor de Amerikaanse kustwacht hem kwam redden. Nog geen jaar later werden de New York Yankees wereldkampioen, mede dankzij de pitches van 'El Duque', en zo kwam de onwaarschijnlijke reis van deze twee halfbroers, die hun leven waagden voor vrijheid en succes, tot een eind.