…Continuavano a chiamarlo Trinità
Twee broers, de gewiekste Trinity en de chagrijnige Bambino, zijn twee schietgrage bandieten met een groot hart. In dit avontuur worden ze aangezien voor rechercheurs en daar maken ze gretig gebruik van om zo een landeigenaar geld afhandig te maken. De man blijkt de baas van een groep wapensmokkelaars te zijn, die wapens vanuit een klooster smokkelt.
De opvolger van de spaghettiwestern "De linker- en de rechterhand van de duivel" met Bud Spencer en Terence Hill bleek een regelrechte hit te zijn. De twee broers zijn klaar voor een nieuw avontuur vol rake klappen, trucjes met kaarten, een corrupte sheriff, een man die eigenlijk de baas is van een bende die wapens smokkelt, een klooster dat voor smokkelpraktijken wordt gebruikt, een hulpeloze boerenfamilie en een mooi meisje waar Trinity voor valt. Trinity en Bambino doen hun best om de belofte die ze hun ouders hebben gedaan na te komen en paardendieven te worden. Maar ze komen juist op het rechte pad terecht, want ze zijn veel te aardig en behulpzaam om bandieten te kunnen zijn. De twee broers worden ten onrechte voor een paar rechercheurs aangezien en ze slagen er uiteindelijk in om de boerenfamilie en een groep monniken te redden van een bende wapenhandelaars. Ze gaan ervandoor met het geld, maar al snel moeten ze het aan de echte rechercheurs overhandigen. De scènes aan de pokertafel en in het chique plaatselijke restaurant zijn er een paar om nooit meer te vergeten.