De Beroemde Vijf 2
Een verdwenen smaragd, een mysterieus kasteel, een wonderlijk reizend circus en Dick die ontvoerd wordt. In dit spannende avontuur proberen de Beroemde Vijf een legendarisch mysterie op te lossen.
De zomervakantie staat voor de deur en ze hebben hun tassen al gepakt - George, Julian, Dick, Anne en Timmy gaan een fietstocht maken naar de legendarische Cat Canyon. In de 19e eeuw zou de "Zwarte Kat" 's werelds grootste smaragd, het "Groene Oog", uit handen van dieven hebben gered en verstopt hebben. Tot op de dag van vandaag heeft niemand deze gevonden. Hier begint het avontuur. De Beroemde Vijf ontmoeten Hardy, die even oud is als zij. Als hij op zijn quad rijdt, wordt Dick aangezien voor Hardy en ontvoerd door twee gangsters. Met de hulp van Hardy zetten George, Julian, Anne en Timmy de achtervolging in. Het pad leidt hen naar een wonderlijk rondreizend circus en een mysterieus middeleeuws kasteel, waar Dick gevangen wordt gehouden. Hier ontdekken de Beroemde Vijf de kwade bedoelingen van de lafhartige leider van de bende van boeven. Een dappere race naar de mystieke grotten volgt...