De Beroemde Vijf 4
Deze zomer draait alles om geschiedenis: Bernhard, de vader van Julian, Dick en Anne, heeft een tentoonstelling over het oude Egypte georganiseerd. Tijdens een rondleiding betrappen George, Julian, Dick, Anne en Timmy de hond een inbreker die met een 5.000 jaar oude mummie aan het knoeien is...
Deze zomer draait alles om geschiedenis: Bernhard, de vader van Julian, Dick en Anne, heeft een tentoonstelling over het oude Egypte georganiseerd. Tijdens een rondleiding betrappen George, Julian, Dick, Anne en Timmy de hond een inbreker die met een 5.000 jaar oude mummie aan het knoeien is. De indringer vlucht, maar in de mummie vinden de Vijf een gouden amulet dat ooit toebehoorde aan Tutalun I, de legendarische eerste farao van Egypte, wiens schatten zijn verdwenen. Is het amulet een aanwijzing? Samen met Bernhard en zijn collega Elena vliegen de Beroemde Vijf naar Caïro om het aan Farouk te geven, hoofd van het Archeologisch Instituut. Maar dan verdwijnt het amulet ineens en Bernhard wordt gearresteerd en beschuldigd van diefstal. De Beroemde Vijf weten dat ze de echte schuldige en het amulet moeten vinden om Bernhards onschuld te bewijzen. Ze gaan met straatjongen Auni op zoek. Het pad leidt hen diep de woestijn in, waar ze door een geheim genootschap in een val worden gelokt...