Wanneer Doug Funnie en zijn vrienden een 'monster' vinden die in het bos buiten hun stad woont, leren ze snel dat het eigenlijk vriendelijk is. Snel daarna worden ze achtervolgd door slechteriken, die het monster voor hun kwaadaardige doeleinden willen vangen. Te midden van dit alles is het schoolfeest binnenkort en Doug moet het opnemen tegen de bekakte tweedeklasser Guy Graham voor de aandacht van Patti Mayonnaise. Zal Doug het monster redden van de slechteriken en ook Patti naar het Valentijns-schoolfeest meenemen?