Kruimeltje
Dit is het ondeugende en ontroerende verhaal van de 10-jarige Kruimeltje. Zijn straatarme moeder gaf hem kort na zijn geboorte op voor adoptie. Zijn vader verhuisde naar de Verenigde Staten om daar zijn geluk te beproeven. Samen met zijn hond Moor leidt Kruimeltje een avontuurlijk leven op straat. Met zijn humor, levenslust en doorzettingsvermogen weet hij de wereld naar zijn hand te zetten.
De film is gebaseerd op het populaire kinderboek van Chris van Abkoude. In de Rotterdamse havenstad , woont in 1921 een 10-jarige weesjongen die bij iedereen gewoon bekend staat als Kruimeltje (Ruud Feltkamp). Zijn straatarme moeder Lize van Dien (Thekla Reuten), moest hem tot haar schaamte al snel na zijn geboorte overdragen aan mevrouw Koster (Sacha Bulthuis). Pleegmoeder mevrouw Koster, die al sinds zijn geboorte voor hem zorgt, is ook erg arm, kan hem niet alleen onderhouden en blijkt een wrede voogd te zijn die erop staat dat Kruimeltje haar geld brengt voordat ze hem te eten geeft. Hij moet proberen zijn kost en inwoning op straat bij elkaar te scharrelen, en kan pas naar huis gaan als hij genoeg geld heeft verdiend. Kruimeltje is een schoffie, die overleeft door van straatkroegen en winkels te stelen, en in kerken en portieken te slapen. Soms moet hij vluchten voor de politie en benaderen de meeste volwassenen hem vijandig. Een zwerfhond wordt zijn vaste metgezel. Op een dag sterft mevrouw Koster en op haar sterfbed geeft ze Kruimeltje een medaillon met foto's van zijn ouders. Vanaf dat moment houdt de jongen het medaillon bij zich, waar hij ook gaat. Wilkes de groenteboer (Hugo Haenen) kent de straatschoffies maar al te goed en besluit Kruimeltje in huis te nemen. Tot verrassing van Kruimeltje krijgt Wilkes een zwakke plek voor hem. Wilkes werkt aan een boek over de avonturen die hij met zijn jeugdvriend heeft beleefd. Als hij Kruimeltje een foto van deze vriend laat zien, krijgt de jongen de rillingen over de rug als hij ziet dat deze jongeman niemand anders is dan de man op de foto in zijn medaillon: zijn vader. Zijn naam blijkt Harry Volker te zijn, en hij ging ruim tien jaar geleden als goudzoeker naar Amerika om zijn fortuin te verdienen. Kruimeltje is gelukkig met Wilkes, maar zijn vreugde is van korte duur als Wilkess winkel door brand wordt verwoest. De jongen zit weer eens zonder voogd en wordt naar een weeshuis gestuurd, dat wordt bestierd door een gemene man. Het leven is er verre van aangenaam, maar Kruimeltje put kracht uit de hoop dat zijn vader op een dag terugkomt om hem op te halen. Ondertussen gaat Wilkes op zoek naar Harry Volkes, en heeft zijn moeder haar naam veranderd in Vera di Borboni en is ze een beroemde pianiste geworden. Heeft de toekomst voor Kruimeltje iets beters in petto dan een leven op straat?.