Mi Hermano Persigue Dinosaurios
Je bent vier en hebt twee zussen. Dan kondigen je ouders op een middag aan dat je een broertje gaat krijgen en dat hij heel bijzonder zal zijn. Je bent opgetogen omdat 'bijzonder' voor jou 'superheld' betekent. Na zijn geboorte realiseer je je dat hij geen superkrachten heeft. Dan ontdek je wat het 'downsyndroom' betekent.
Elk gezin heeft een plek om belangrijk nieuws te communiceren. Voor de familie Mazzariol is dit een parkeerplaats. De hele familie is aanwezig voor de verrassende mededeling: er komt een broertje aan. Jack is in de wolken: de tirannie van zijn zussen loopt ten einde. De baby is geboren, maar er klopt iets niet helemaal. Jack voelt dit door de nepglimlachen op de gezichten van zijn ouders. Ze leggen uit dat de kleine Gio bijzonder is, want hij heeft het syndroom van Down. Zijn zussen krimpen ineen, maar Jack niet: 'bijzonder' betekent 'superheld'. Hij hoeft alleen maar uit te zoeken wat zijn superkrachten zijn. Tijdens hun jeugd zijn de twee onafscheidelijk, tot de dag waarop de onverslaanbare schurk 'adolescentie' verschijnt. Jack erkent de ziekte van zijn broer, zijn diversiteit, zijn dagelijkse medicijnen en hij schaamt zich voor zijn bizarre gedrag. Hij vlucht door zich in te schrijven voor een middelbare school, ver van zijn stad, zijn familie en vooral van de problemen van zijn broer. Vitto volgt hem, maar wel met tegenzin. In de drukke gangen en op de binnenplaats van de school ontdekt Jack dat hij anders is en hij probeert om geaccepteerd te worden door de coole kinderen en door Arianna, het eerste meisje waar Jack verliefd op wordt. Hoe kan een cool meisje als Arianna ooit verliefd worden op de 'Down-broer'? Het antwoord op deze vraag doet hem huiveren. Op de middelbare school is reputatie meer waard dan goud en als je een broer hebt die rondrent op denkbeeldige dinosaurussen, word je niet echt populair. Jack ontsnapt door het bestaan van Gio te ontkennen. Vitto is geschokt door het gedrag van zijn beste vriend. Jack leert echter dat liegen gemakkelijk is, maar de schijn ophouden is dat niet. Jack houdt van zijn broer, zijn eigenaardigheden en zijn verontrustende openhartigheid. Hoe meer hij zich dat realiseert, hoe zwaarder de leugen die hij heeft opgebouwd hem dwarszit. Het is nu te laat om terug te gaan. Wanhopig verwijdert hij de video's die zijn nu voormalige beste vriend Vitto voor Gio heeft gemaakt en hij laat zelfs een nazi-groep de verantwoordelijkheid voor de daad op zich nemen door middel van een anonieme brief aan mensen met een handicap. Het plan werkt, misschien zelfs te goed: de familie Mazzariol organiseert een protest waarbij het hele dorp en zelfs een studentencollectief uit de dichtstbijzijnde stad betrokken is, geleid door Arianna. Jack is in paniek. Iedereen ontdekt de ongemakkelijke waarheid en neemt minachtend afstand van hem. Iedereen, behalve Gio. Misschien begreep Gio in zijn ontwapenende naïviteit niet wat er gebeurde, of misschien is hij juist de enige die het echt begreep. Terwijl hij naar zijn broer kijkt, begrijpt Jack eindelijk de reden van zijn ontsnapping: een duidelijke en simpele angst om zijn broer te snel te verliezen. De hernieuwde relatie met zijn broer zorgt voor een kettingreactie die ertoe leidt dat Jacks familie, vrienden en Arianna het hem vergeven.