Pensavo fosse amore: …Invece era un calesse
De laatste film van acteur, regisseur en scenarist Massimo Troisi won twee Nastri D’Argento en één David di Donatello. Cecilia en Tommaso gaan trouwen, maar dan slaat de twijfel toe. De twee verbreken de verloving. Als ze besluiten het samen toch weer te proberen, komen ze erachter dat ze wel nog steeds van elkaar houden, maar niet als man en vrouw.
“Waarom gaan jullie trouwen? Wat mankeert jullie?" De laatste film van acteur, regisseur en scenarist Massimo Troisi verkent verschillende facetten van de liefde. Bijrollen worden vertolkt door Francesca Neri, Marco Messeri en Angelo Orlando. “Pensavo fosse amore” won twee Nastri D’Argento en één David di Donatello. De film vertelt het verhaal van een verloofd stel, de ups en downs in hun relatie en de vergankelijkheid van de liefde. Tommaso runt een restaurant in Napels en Cecilia werkt in een boekwinkel. Ze staan op het punt te gaan trouwen, maar op de avond voor de bruiloft verbreekt Cecilia de verloving. Ze noemt hem lui en beschuldigt hem van vreemdgaan, met als gevolg dat het huwelijk geen doorgang kan hebben, zoals in Manzoni's roman "I promessi sposi". Na de breuk is Tommaso radeloos. Zijn vriend Amedeo probeert hem tevergeefs te troosten. Amedeo's jongere zusje is dolverliefd op Tommaso. Ze wil hem vergiftigen om haar liefde aan hem te betuigen. Ondertussen heeft Cecilia een nieuwe vlam, de excentrieke Enea. Tommaso wordt zo jaloers dat hij een tovenares vraagt ervoor te zorgen dat Cecilia opnieuw verliefd op hem wordt. Het komt uiteindelijk allemaal goed. Cecilia dumpt Enea voor Tommaso en de voorbereidingen voor de bruiloft worden hervat. Maar dan gebeurt er nog iets waarop niemand had gerekend.