Scusate il ritardo
De tweede komedie van Massimo Troisi vertelt een ingewikkeld liefdesverhaal. Vincenzo is dertig en heeft geen werk. Hij brengt zijn dagen door met het troosten van zijn vriend Tonino die net door zijn vriendin aan de kant is gezet. Dan wordt Vincenzo verliefd op Anna, maar hun relatie komt onder druk te staan door zijn apathische houding en ze gaan uit elkaar. Maar uiteindelijk komt alles goed.
Twee jaar na het veelgeprezen "Ricomincio da tre" maakte acteur, regisseur en scenarist Massimo Troisi zijn tweede film, "Scusate il ritardo", waarmee hij opnieuw in de prijzen viel. De titel van de film is zowel een verwijzing naar de tijd die zijn fans hebben moeten wachten op de tweede film, als naar de relatieproblemen waar veel stellen mee te maken krijgen. De film draait om het leven van de jonge werkloze, bijna apathische Napolitaan Vincenzo. Hij woont nog steeds bij zijn moeder en teert op de zak van zijn familie. Vincenzo is een nietsnut die door de verhalen van zijn vriend Tonino indirect toch meekrijgt hoe liefdesverdriet voelt. Maar dan ontmoet hij Anna, een klasgenootje van z'n zus, op een begrafenis. Hij wordt verliefd op haar. Om te zorgen dat hun relatie standhoudt, moet hij zijn verantwoordelijkheden leren nemen en z'n gevoelens leren uiten. Zij is namelijk op zoek naar een vaste relatie en wil graag een gezin stichten. Hij weet zich geen raad als Anna het met hem uitmaakt. Hij beseft hoe belangrijk ze voor hem is en probeert haar tevergeefs terug te winnen. Tonino is zo bezorgd om hem dat hij Anna overhaalt haar relatie met Vincenzo toch nog een kans te geven.