Wickie en de sterke mannen
Wickie, het schattige jongetje met het rossige haar, woont thuis bij zijn moeder Ylva en zijn vader Halvar, de koppigste Vikingleider aller tijden, in het Vikingdorpje Flake. De Vikingen zijn een sterk, onbevreesd en nogal luidruchtig volk, maar Wickie is anders. Hij is verlegen en gevoelig, maar heeft een bijzonder talent dat weinig Vikingen hebben: hij is slim, hij is zelfs superslim. Want wie niet sterk is, moet slim zijn! En zo komt Wickie met de briljantste plannen in tijden van nood. Op een dag wordt het dorp genadeloos leeggeroofd door een plunderende groep krijgers met angstaanjagende drakenmaskers. Ze roven de waardevolste schat van de dorpelingen: hun kinderen! Alleen Wickie, die - een geluk bij een ongeluk - bovenin een boom vast kwam te zitten tijdens het vliegeren, blijft in het dorp achter. Halvar, de vader van Wickie, en de andere Vikingen uit Flake hijsen de zeilen voor een spannend avontuur op de wilde zee in een poging te kinderen te bevrijden. En Wickie? Die moet zoals altijd een slim plan bedenken om zijn vrienden te redden van het noodlot.