Pancho Villa: El centauro del Norte
Dit is het verhaal van Doroteo Arango, van een leven dat aan de verkeerde kant van de wet begon en hij "Pancho Villa" werd, de gevreesde leider en sleutelfiguur van de Mexicaanse Revolutie. Verzonken in het verhaal is een man, gefixeerd op z'n eigen mythe, een man wiens inspanningen om een belangrijke figuur te worden de geschiedenis vorm zou geven, maar waardoor hij ook veel wraakzuchtige en machtige vijanden kreeg.
Deze Spaanstalige actie-biopic vertelt het leven van Doroteo Arango "Pancho Villa", en begint bij zijn leven als een jonge bandiet tot de hinderlaag die tot zijn dood zou leiden, waarbij een man wordt onthuld die gefascineerd was door zijn eigen mythe en alles zou doen om die groter te maken. Negatieve historici vertellen het verhaal aan mensen uit Hollywood die dolgraag het Robin Hood-achtige personage willen verfilmen, variërend van een vrouwenversierder tot een koudbloedige moordenaar, van een antagonist van de Verenigde Staten tot de Mexicaanse Napoleon. Maar hij was vooral de man met een onsterfelijke toewijding aan de Mexicaanse Revolutie. Pancho Villa's goede en slechte kanten worden onderzocht, van toen hij een bandiet was tot de grandioze persoonlijkheid waardoor hij generaal Pancho Villa werd, Centaur van het Noorden, de antiheld die vocht voor verlossing. Meer dan menselijk, misschien zelfs mystiek, doordrenkt met tegenstellingen, wekte Villa haat, minachting en respect op.