Wild Congo
Congo: de meest mysterieuze rivier in het donkere hart van Afrika en de thuisbasis van enkele van de vreemdste dieren op aarde.
Congo: krachtiger en gevaarlijker dan welke andere rivier dan ook, maar toch een toevluchtsoord en de thuisbasis van enkele van de mooiste wezens op onze aarde. WILD CONGO volgt de op één na grootste rivier ter wereld vanaf haar oorsprong in Zambia op haar reis door moerasgebieden en regenwouden. De reis van de Congo strekt zich uit over een afstand van 5000 kilometer, beginnend als een kleine beek en zich ontwikkelend tot een woeste rivier die alles op haar pad overspoelt. Biologen beschouwen het als de bakermat van de evolutie: een experimentele locatie voor de opkomst van nieuwe soorten! De schoenbek, olifantenvis en blinde paling zijn slechts enkele voorbeelden van de wilde dieren van Congo en het verbazingwekkende aanpassingsvermogen ervan. Door gescheiden te zijn door de watermassa's van de Congo-rivier, hebben ook onze naaste diersoortsen, chimpansees en bonobo's, volledig verschillende sociale systemen kunnen ontwikkelen, met geweld en onderdrukking aan de ene kant van de rivier, terwijl zorg en tederheid de overhand hebben aan de andere kant. Verderop in de rivier begint een ander leven, waar Congo de Atlantische Oceaan in stroomt en schildpadden op het strand uitkomen terwijl ze hun levenslange strijd tegen de oceaan beginnen.