Leave No Trace
"Leave No Trace" etterforsker en neddyssing som pågikk i mange tiår, mens 82 000 menn trer frem med anklager om seksuelle overgrep. Etterforskningen avslører hvordan Boy Scouts of America sviktet når det gjaldt å beskytte sine unge speidere.
"Leave No Trace" etterforsker neddyssingen til speiderorganisasjonen Boy Scouts of America (BSA) som pågikk i mange tiår for å dekke over at det var pedofile i deres rekker, og hvordan saken førte til organisasjonens økonomiske fall og konkurs . Filmen ser tilbake på 70 år med overgrep, fortalt av mange av ofrene som fortsatt sliter med å mestre hverdagen, og som i dag kjemper for rettferdighet. Intervjuer og videoopptak med tidligere ledere i BSA viser en avslørende beretning om hvordan USAs største ungdomsorganisasjon ikke klarte å beskytte guttene som var betrodd dem, men i stedet etterlot seg mange ødelagte liv i sitt kjølvann. BSA begjærte seg konkurs i februar 2020. Siden den gang har over 82 000 menn kommet med anklager om seksuelle overgrep. Den foreslåtte omorganiseringsplanen for BSA dreier seg blant annet om tidenes største erstatningssøksmål i forbindelse med seksuelle overgrepssaker, og overskygger til og med erstatningssøksmålet mot Den katolske kirken i Amerika for tilsvarende saker.