Ripley blir forfulgt av et brutalt romvesen etter at nødkapselen hennes krasjer på en fengselsplanet.
Etter at hun flykter fra romvesenplaneten, krasjer skipet med Ellen Ripley på et fjernt og bebodd malmraffineri. Mens hun bor der til hun blir reddet av arbeidsgiveren, oppdager Ripley den grusomme grunnen bak krasjet: en blindpassasjer. Mens romvesenet modnes og begynner å drepe beboerne, vet ikke Ripley at den sanne fienden ikke bare er det morderiske romvesenet.