Enemy of the State
Robert Clayton Dean er en suksessrik advokat fra Washington D.C. som – uten å vite det – blir gitt en video som kobler en embetsmann fra National Security Agency til et politisk mord.
Robert Clayton Dean (Will Smith) er en ung fremgangsrik advokat. Et tilfeldig møte med en gammel venn snur livet hans på hodet. Uten å vite det kommer han i besittelse av bevismateriale om det brutale mordet på en kjent politiker. Når det viser seg at det er statens hemmelige overvåkingsorgan National Security Agency (NSA) som står bak, innser Robert at både han og familien hans svever i livsfare. Som en levende målskive jages han på desperat flukt fra NSA-agentene, som tar i bruk kommunikasjonssatellitter og avansert overvåkingsteknikk i den vanvittige jakten. Deans eneste håp om å vinne tilbake livet og bevise sin uskyld er en mann han aldri har truffet. En mystisk informant og tidligere etterretningsagent som har gått i dekning, kun kjent under navnet Brill (Gene Hackman). Enemy of the State er en non-stop action-thriller, produsert av Hollywoods ukronede action-konge Jerry Bruckheimer.