Pancho Villa: The Centaur of the North
Dette er historien om Doroteo Arango, om et liv som begynte på feil side av loven og om å bli "Pancho Villa", den fryktede lederen og nøkkelpersonen i den meksikanske revolusjonen. Historien forteller også om en mann som er fiksert på myten om seg selv, en mann som med sine forsøk på å bli legendarisk skapte historie, men som også ga ham mange hevngjerrige og mektige fiender.
Denne spanskspråklige biografiske serien forteller om livet til Doroteo Arango “Pancho Villa”, fra hans liv som en ung banditt til bakholdet som resulterte i hans død, og viser en mann som var fascinert av myten om seg selv og som ville gjøre hva som helst for å dyrke den. Negative historikere formidlet historien til folk i Hollywood, som gjerne ville filme den Robin Hood-aktige karakteren som var skjørtejeger, kaldblodig morder, USAs antagonist og den meksikanske Napoleon. Men først og fremst var dette en mann med et ubøyelig engasjement for den meksikanske revolusjonen. Pancho Villas gode og dårlige sider utforskes, fra livet som banditt til den storslagne personligheten som gjorde at han ble general Pancho Villa, kentauren fra nord, antihelten som kjempet for rettferdighet. Som noe mer enn et menneske, kanskje til og med mystisk og full av motsetninger, skapte Villa hat, forakt og respekt.