For å bedre forstå fanatismens natur, går denne filmen gjennom den blodige historien til de unge frivillige som ble med i SS, Schutzstaffel. Hitler skapte disse «beskyttelsesskvadronene» i 1925 for å trygge sin personlige sikkerhet, før han brukte dem til å håndtere undertrykkelsen av regimets ekte eller imaginære fiender, og så, fra 1942, dødsleirene.