The A Word
"The A Word" er historien om Hughes-familien, som jobber, krangler og elsker hverandre som enhver annen familie. Når den yngste sønnen får påvist autisme, føler de seg ikke lenger som enhver annen familie. De innser at hvis sønnen noensinne skal lære å kommunisere, må de selv lære å vise følelsene sine. Det er en morsom og tankevekkende serie om foreldreskap og barndom.
The A Word er en dramaserie i 6 deler fra BBC One, som omhandler den rotete storfamilien med et barn i midten med nylig påvist autisme. Det er også et drama om en familie som ikke kan kommunisere skikkelig – ikke fordi de er mindre begavede, artikulerte eller morsomme enn oss andre – men fordi det er stor avstand mellom deres dypeste følelser og måten de uttrykker dem på. I hjertet av familien er Alison og Paul Hughes, et par i midten av 30-årene som bygger et liv for seg selv, sammen med sine to barn: tenåringsdatteren Rebecca og den fem år gamle sønnen Joe – en vakker og drømmende gutt som aldri går noe sted uten øretelefonene sine. Joe lever i en verden av rutiner, satt til et lydspor av punk, new wave og indie-klassikere. Frem til skolestart er han ansett som eksentrisk, kanskje litt asosial og forsinket i utviklingen. Når Alisons bror Eddie og hans kone Nicola flytter tilbake til familiehjemmet for å berge ekteskapet, møter vi de første med nok mot – eller taktløshet – til å foreslå at Joes problemer har rot i noe dypere. Det er i det øyeblikket at Nicola sier det forbudte. Maurice, familens patriark, begynner å uttrykke bekrymringene sine overfor barnebarnet. I ukene etter diagnosen, forsterker Joes personlighet og autisme spenningene og sprekkene i denne flergenerasjons familien, som jobber hardt med å venne seg til forandringene i livene sine, og ikke minst forsøker å lære seg å kommunisere. "The A Word" er en engasjerende og moderne dramaserie full av ideer – om foreldreskap, handikap og fellesskap. Den er morsom, dristig, rå og innovativ – og setter lys på dette utvalget av uvanlige omstendigheter. Den vil fenge alle som noen gang har blitt sprø av familien sin.