Det är ett nytt år på skolan och femte klass har precis börjat, men de får en chock av alla förändringar: ingen pizza, ingen lekplats, inga skåp! Värre än så visar sig deras lärare vara den grälsjuka miss Finster. Detta är för mycket för T.J. som tänker stå upp för vad han och gänget tror på. De lyckas locka fram det bästa hos alla, till och med rektor Prickly och miss Finster.