I mytomspunna Ydre, där jättar sägs ha vandrat, värnar den idealistiske borgmästaren om varje nytt liv. Med värme och humor väver filmen samman skapelsemyter med vardagsliv, och skildrar gemenskap, ansvar och de enkla, men djupa ögonblicken som förenar generationer i denna lilla, magiska ort.