Butch Cassidy och Sundance Kid
Paul Newman och Robert Redford glänser i rollerna som för evigt gjorde dem till ett par djärva, älskvärda laglösa män på rymmen - och som båda är kära i samma vackra kvinna (Katherine Ross).
Paul Newman och Robert Redford satte ribban för kompisfilmen i denna klassiska västern. Sundance (Redford) är kvick med puffran och hans partner Butch (Newman) är en charmör som vill bli rik snabbt. Lagens män är dem hack i häl när de packar pistolerna och ger sig av mot Bolivia tillsammans med Sundances flickvän (Katharine Ross) för att slippa undan rättvisan — och döden.