Big Mommas hus
För att skydda en vacker kvinna och hennes son från en bankrånare, måste FBI-agenten Malcolm Turner (Martin Lawrence) förklä sig till en överviktig, äldre kvinna.
FBI-agenten Malcolm Turner (Martin Lawrence) är en briljant förklädnadsmästare. Hans senaste uppdrag skickar honom till småstaden Georgia, där han får i uppdrag att fånga en brutal bankrånare som FBI misstänker kommer att besöka sin ex-flickvän Sherry (Nia Long) och hennes son. Malcolm iakttar huset tvärs över gatan, i hemmet till en överväldigande sydstats matriark vid namn Big Momma som väntar på besök av Sherry. Det är en enkel plan, men det finns ett stort problem: Sherry vet inte att Big Momma har lämnat staden och Malcolm utger sig för att vara den grälsjuka mormodern.