FBI-agent Malcolm Turner och hans styvson Trent infiltrerar en teaterskola för flickor efter att Trent har bevittnat ett mord.
Martin Lawrence återvänder i sin största, mest galna roll någonsin som Big Momma, en rolig mormor från sydstaterna med ett äss i rockärmen. Efter att ha bevittnat ett mord går FBI-agenten Malcolm Turner (Lawrence) och hans styvson (Brandon T. Jackson) infiltrerar på en teaterskola för flickor. Nu måste Malcolm fånga skurkarna medan han samtidigt undviker skolans vaktmästare!