En psykolog i New York tvingas behandla en mentalt instabil patient med ett våldsamt förflutet, för att hans kidnappade dotter ska bli fri.
Den framstående psykiatrikern I New York, dr. Nathan Conrad (Michael Douglas), har en framgångsrik mottagning i Upper West, en vacker fru och en charmerande dotter. Men när Nathans dotter kidnappas av hänsynslösa tjuvar, måste han hitta ett sexsiffrigt nummer som finns i en mentalsjuk patients sjuka hjärna. Dotterns kidnappare bevakar allt han gör och Nathan är fångad i en mardröm som han aldrig hade föreställt sig.