42 to 1
Inom idrotten är vi vana att se det otroliga. Men det omöjliga är något helt annat. Den 11 februari 1990, när oddsen tekniskt sett var 42 mot 1, hände det omöjliga i en boxningsring i Tokyo i Japan när James "Buster" Douglas besegrade Mike Tyson i kampen om världsmästartiteln i tungvikt.
Inom idrotten är vi vana att se det otroliga. Men det omöjliga är något helt annat. Den 11 februari 1990, när oddsen tekniskt sett var 42 mot 1, hände det omöjliga i en boxningsring i Tokyo i Japan när James "Buster" Douglas besegrade Mike Tyson i kampen om världsmästartiteln i tungvikt. ESPN 30 for 30-dokumentären 42 to 1 berättar historien om hur oerhört osannolikt det faktiskt var. Historien börjar i Columbus, Ohio, där Douglas växte upp, son till en boxare. Hans far tränade och vägledde honom till att bli en topp 10 tungviktstävlande i mitten av 1980-talet. Allt detta skedde såklart i skuggan av "Iron" Mike Tyson, som blev ett globalt fenomen i en anmärkningsvärd, obesegrad strid om den obestridda titeln. Och när man fastställt datumet för deras kamp sågs Douglas som en lätt match – inget annat än en språngbräda till de större kamperna för mästaren. Men när de väl möttes ledde en rad enastående omständigheter till ett ofattbart resultat. Om du var en idrottsentusiast 1990 glömmer du aldrig var du befann dig när du fick höra om Tyson-Douglas. För det var trots allt omöjligt.