Abeltje
Efter otaliga bråk med sin lärare måste 11-årige Abeltje sluta skolan och ta ett jobb som hisspojke. Men saker och ting går snett redan första dagen när Abeltje trycker på den förbjudna gröna knappen! Hissen skjuter rakt ut genom taket och äventyret börjar.
I skolan blir stackars Abeltje offer för Lauras elaka skämt men får själv skulden. Hans mamma bestämmer att han ska sluta gå i skolan och ta ett jobb som hisspojke. Men det är inte vilken hiss som helst. När han trycker på den förbjudna gröna knappen tar den honom, Laura, Jozias Tump och Maria Klaterhoen ända till Manhattan. Där misstas han av en rik dam för hennes sedan länge försvunne son Johnny. När en polishelikopter ska lyfta bort hissen hoppar de tillbaka in och hamnar i landet Perugona i Latinamerika. Den nya revolutionäre ledaren inser att presidenter bara överlever i ett år, så han ger jobbet till mr Tump som räddat hans liv. Nyhetssändningarna från Perugona uppmärksammas av Abel och Johnnys familjer, precis i tid för den bisarra finalen.