…Altrimenti ci arrabbiamo!
Vännerna Bud Spencer och Terence Hill kräver att den lokale bossen ska ersätta deras strandloppa som förstörts av bossens gäng. Bossen vägrar, och påhejad av sin tyske psykolog ”Doktorn” skickar han ut sina hejdukar för att utplåna duon, som lyckas tackla dem med hjälp av ett par välplacerade smockor. Varje konfrontation ackompanjeras av Oliver Onions medryckande melodier.
”Vi vill ha vår sandloppa... annars blir vi arga!” Det är den legendariska duons (Bud Spencer och Terence Hill) varning till den lokale bossen som förstört deras splitternya röda och gula sandloppa. Men bossen har verkligen inga tankar på att ge med sig. Denna kultklassiker är fullpackad med slagsmål, knytnävsslag och spex från början till slut och ackompanjeras av medryckande melodier av Oliver Onions. Tornerspelet på motorcykel – en modern version av de legendariska medeltida riddarduellerna – de akrobatiska rallytävlingarna, slagsmålet på boxningsgymmet, den otursförföljde prickskytten "Paganini", och sista ronden när bossen äntligen lämnar över de två nya strandlopporna är bara några få av scenerna som gör filmen oförglömlig. Men det är inte allt! Ben och Kid tar en runda runt parkeringsplatsen på nöjesfältet, där en av bilarna oavsiktligt blir förstörd. Till sist kommer de överens om att tävla i en vänskaplig öl- och korvduell för att utse vinnaren av den återstående sandloppan.