Anna och kungen
En engelsk guvernant anländer till Bangkok (omkring 1860-talet) för att undervisa kungens barn; mitt i politiska intriger utvecklar hon och kungen ett passionerat, men kyskt, förhållande, som förändrar Siams historia och återuppväcker hennes eget liv.